Op 8 februari 2020 was het de dag van het zelfvertrouwen, belangrijk dat er aandacht voor is. Ooit was mijn zelfvertrouwen zo laag, dat zelfs toen ik studeerde, ik niet iets hardop in de les durfde te zeggen. Nu sta ik met liefde op een podium, maar dat is niet vanzelf gegaan.

Tips voor meer zelfvertrouwen:

– Gebrek aan zelfvertrouwen is een mindf*ck. Een groot gedeelte gebeurt in je gedachten, die je onderuit halen. Pak dus je mind aan, zelf doe ik dat door dagelijks inzichtmeditatie te doen.
– Je gedachten komen natuurlijk ergens vandaan, mogelijk is er ooit in je leven iets gebeurt waardoor je minder zelfvertrouwen kreeg. Laat je coachen of therapeuten en onthoud dat je niet gedefinieerd wordt door wat je overkwam, maar door wie je nu bent.
– Neem alleen feedback aan van mensen aan wie je ook advies zou vragen. Vaak heeft wat mensen zeggen meer te maken met hun behoefte aan houvast en weinig met jou. In je werk bewust om feedback vragen is trouwens wel constructief.
– Stap uit je comfort zone. Zelf kickboks ik bijv. voor meer persoonlijke kracht.
– Feel the fear & do it anyway.

In mijn boek Rust leer je gedachten aan te pakken en om je persoonlijke kracht te vergroten. Je kunt het hier bestellen.

(afbeelding credits)