We zijn dan wel grotendeels letterlijk tot stilstand gekomen, maar van binnen kan het een heel ander verhaal zijn. Zorgen over anderen, over gezondheid of werk kunnen voor veel onrust zorgen. Hoe kom je dan toch steeds naar innerlijke rust?

Zelf ben ik ziek geweest en ook al liep het met een sisser af, in ene zo benauwd zijn dat je met moeite bij bewustzijn blijft is toch spannend. Mijn man en ik zijn beide zzp’er en ik ben dus in de bevoorrechte positie dat ik niet alleen elke dag mediteer, maar juist nu continu de technieken voor innerlijke rust kan toepassen.

1. Leef bij de dag

Kijk liever niet verder dan vandaag of dit moment. Scenario’s over de toekomst helpen niemand op dit moment. Leef zoveel mogelijk bij de dag en benoem in jezelf ‘plannen’ als je aan de toekomst denkt. Het is logisch en menselijk om te willen plannen, maar het levert vaak zorgen op. John Lennon zei het al heel mooi: Life is what happens to you while you’re busy making plans. Door in jezelf te benoemen waar je met je gedachten zit, kun je jezelf weer naar het hier en nu halen.

2. Let op je voeding, je figuurlijke voeding

Zelf kijk ik één keer per dag naar het nieuws op mijn telefoon, de tv heb ik al jaren niet meer, ik lees boeken over mindfulness en ik kijk praktisch alleen op social media als ik iets post. Wetenschappers noemden jaren geleden al dat kijken op je telefoon ervoor zorgt dat je stressreacties krijgt: een snellere hartslag, meer zweet, spiersamentrekkingen en een gespannen ademhaling. Wat helpt is om de pushmeldingen van je apps uit te zetten, zodat je niet meer die (door psychologen ontwikkelde) rode bolletjes ziet waar je ‘iets mee zou moeten’. Ga bewust om met wat je tot je neemt. Mijn boek Rust – Het geheim van een stiller hoofd geeft je ook praktische tips, testen en oefeningen.

3. Let ook op je echte voeding

Voeding met fruit, groenten en koolhydraten die makkelijk te verteren zijn (quinoa, boekweit, haver, spelt) zorgen voor meer rust. Suiker, e-nummers en veel rood vlees maken juist onrustiger. Dit uit eigen ervaring, ik ben geen voedingsadviseur. Op deze site kijk ik graag voor informatie over voeding.

4. Laat het ‘waarom’ los

Nu valt elk loslaten niet mee, maar als je merkt dat je je vaak afvraagt ‘waarom moest … nu gebeuren?’ erken dan dat je het denkt en laat het dan gaan. Het feit is dat we op deze vraag meestal nooit antwoord zullen krijgen. Het zoeken ernaar kan een onrustige jacht opleveren met deprimerende gedachten en gevoelens tot gevolg. ‘Wat kan ik nu doen voor ..’ is een veel leukere vraag, waarbij je prettige gevoelens en gedachten krijgt. Prima voor je innerlijke rust.

 5. Adem jezelf in het nu

‘Ik adem in en ben me bewust dat ik inadem
Ik adem uit en ben me bewust dat ik uitadem.’

Deze basis voor mindfulness van zenmeester Thich Nhat Hanh helpt je ontspannen en zorgt ervoor dat je steeds meer tevredenheid en vrijheid gaat ervaren, ondanks je omgeving of de situatie.

Ik maak er door de dag heen variaties van zoals:

Ik adem in en ben dankbaar voor mijn spullen
Ik adem uit en vouw de was op.

Ik adem in en ben blij dat we eten hebben
Ik adem uit en snij de groenten.

6. Wees dankbaar

Dankbaarheid is ongelooflijk goed voor je welzijn en voor je innerlijke rust. Ik zie het als een ‘180’, iets dat er heel snel voor zorgt dat je je rustiger en blijer voelt. Wetenschappers noemen o.a. als effect: sterkere gevoelens van veiligheid, verbinding en positiviteit. De gelukshormonen oxytocine en serotonine komen extra vrij bij dankbaarheid. Ook al zijn er nu uitdagingen, je kunt altijd wel iets vinden om dankbaar voor te zijn. Ter inspiratie Nina Simone met het nummer I got life.

7. Zen in 1 minuut

Muziek kan heel ontspannend zijn, ‘zen in 1 minuut‘ kwam ik deze week tegen. Maak bijvoorbeeld een relaxlijstje op spotify en zonder je even af met je favoriete ontspanningsnummers of meditaties. Ik heb trouwens hier gratis meditaties staan.